Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
FAQ om fusionen
Tekniska sammanslagningen klar
Nu är den sista delen av bankens fusion genomförd vilket innebär att alla kunder ligger i en och samma IT-miljö.
Vi ber om ursäkt för att systemuppdateringarna tagit längre tid än beräknat och den påverkan detta kan ha medfört. Bankens personal finns tillgängliga både på telefon och våra kontor för att hjälpa dig.
Här nedan föjer svar på vanliga frågor och funderingar i samband med den tekniska sammanslagningen. Vi fyller på listan löpande, i takt med att ny information blir tillgänglig.
Vanliga frågor
Under helgen 15–17 november så kommer du under en längre period inte kunna logga in i någon av dina banker via internetbanken eller appen. Detta fungerar som vanligt när allt är klart.
Under 16/11 kan det uppkomma störningar i samband med migreringen. Om betalningen inte har kommit fram till mottagaren så kommer detta att rättas manuellt efter helgen. Inga pengar kommer att försvinna!
Nej, har pengarna lämnat den som skickar betalningen men inte nått mottagaren så går det inte att ångra. Betalningen kommer att rättas efter helgen, och nå mottagaren i samband med rättningen.
Tjänster så som kortbetalning med betalkort och Swish kommer vara otillgängliga under lördagen den 16 november. Kreditkort ska fungera som vanligt.
Ja, betalningar via giroblock kommer gå via en översättningstabell vilket gör att du kan skicka in dina räkningar som du brukar - allt fungera som vanligt även efter migreringen.
Sista etappen i bankens fusion innebär att vi slår ihop våra två banker rent tekniskt. Det innebär att alla bankens kunder nu får ett gemensamt clearingnummer, en gemensam hemsida och blir en del av en och samma bank: Sparbanken Bergslagen.
Våra kunders affärer hanteras idag i två separata IT-miljöer motsvarande tidigare Södra Dalarnas Sparbank och Bergslagens Sparbank. För att kunna hjälpa alla våra kunder på våra kontor och i digital kanaler på ett smidigt sätt så slås nu dessa två IT-miljöer ihop till en gemensam så vi enklare kan hjälpa bankens kunder oberoende vilket kontor de kontaktar.
Sista etappen kommer att ske mellan den 15–17 november.
Samtliga kunder som tidigare tillhörde Södra Dalarnas Sparbank har fått ett brev i Internetbanken. Kunder som inte har den tjänsten har fått ett fysiskt brev skickat till sig. Har någon kund i tidigare Södra Dalarnas Sparbank inte fått ett brev, delas dessa även ut på kontoren i Hedemora och Säter, samt går att få digitalt via vårt Kundcenter.
Vi har även lagt upp information direkt i appen.
Nej, banken kommer inte att ringa upp eller försöka ta kontakt på annat sätt. Vi hänvisar till våra officiella kanaler och ber dig uppmärksamma bedrägeririsken.
Privatkund
Som kund i tidigare Södra Dalarnas Sparbank påverkas du på så sätt att du kommer att få ett nytt clearingnummer. De första 5 siffrorna i ditt kontonummer kommer att bytas från 8114–1 till 8191–9 som är det nya gemensamma clearingnumret för Sparbanken Bergslagen AB.
Under migreringshelgen kommer du som varit kund i Södra Dalarnas Sparbank uppleva att digitala kanaler, såsom Internetbank, mobilbank och telefonbank, kommer att vara otillgängliga mellan fredag kväll den 15/11 och söndag den 17/11.
I appen och internetbanken kan du som kund under denna period få felmeddelanden som du kan ignorera. När sammanslagningen av bankernas data är genomförd kommer allt att fungera som vanligt igen.
Banken tar hand om övergången och bytet av clearingnummer sker per automatik.
Nej, du som kund behöver inte göra något; autogirona kommer att flyttas maskinellt.
Kunder som tidigare haft Södra Dalarnas Sparbank kommer att få ett nytt clearingnummer. 8114-1 byts till det nya gemensamma clearingnumret 8191-9.
Då det är en stor maskinell migrering kommer störningar uppstå, framförallt under lördagen den 16/11.
Nej, ditt betalkort kommer fortsätta vara kopplat till det konto du har. Kreditkort hateras redan idag separat via EnterCard och har ingen sammankoppling.
De flyttas i sin helhet med nytt clearingnummer i migreringen.
Ja, men du som tidigare var kund i Södra Dalarnas Sparbank kan under en förberedelseperiod från början av oktober inte använda digitala flödet . Kontakta Bankens personal via sparbankenbergslagen.se/kontakt så hjälper de dig.
Betalningar av prenumerationer konverteras, precis som autogiron.
Ja, du kommer kunna betala via Swish utan utgärd; clearingnumret konverteras automatiskt.
Nej, det är samma app som gäller; ingen uppdatering behövs separat för migreringen.
Nej, ditt BankID kommer fungera som vanligt.
Nej. Både löneutbetalningar som sker via SUS (Swedbank och Sparbankernas Utbetalningssystem) och manuellt hos en arbetsgivare ska automatiskt få en korrigering av clearingnumret.
Dina fonder konverteras, du behöver inte göra något.
Dina försäkringar hos Tre Konor konverteras, du behöver inte göra något.
Ditt sparande i försäkringar konverteras, du behöver inte göra något.
Är lånelöftet utfärdat av gamla Södra Dalarnas Sparbank påverkas det, men inte om det är från tidigare Bergslagens Sparbank. Tag kontakt med din rådgivare eller via Kundcenter om du har funderingar.
Om du som tidigare kvarit kund i Södra Dalarnas Sparbank har behov av att göra affärer under migreringshelgen kommer sparbankesappen och Internetbanken vara otillgängliga under helgen, därefter ska allt fungera som vanligt igen.
För dig som varit kund i före detta Södra Dalarnas Sparbank innebär den tekniska sammanslagningen att digitala kanaler såsom Internetbank, mobilbank och telefonbank delvis kommer att vara otillgängliga mellan fredag kväll den 15 november och söndag den 17 november. Du som tidigare varit kund i Bergslagens Sparbank påverkas inte av detta.
I appen och internetbanken kan du som kund i f.d. Södra Dalarnas Sparbank under denna period få felmeddelanden som du kan ignorera. När sammanslagningen av bankernas data är genomförd kommer allt att fungera som vanligt igen.
Alla pågående ärenden måste hanteras manuellt; inga pågående ärende kommer att migreras.
Ansök på Sparbankenbergslagen.se.
Mellan fredag kväll 15/11 till söndag förmiddag 17/11 kommer app och internetbank att vara otillgängliga vilket innebär att överföringar inte kommer kunna genomföras.
Då banken nu slutför fusionen och slår ihop de sista delarna, kommer sodradalarnassparbank.se stängas ner fr.o.m. 20 november. Därefter dirigeras man automatiskt om till sparbankenbergslagen.se. Det kan vara en bra idé att redan nu uppdatera eventuella bokmärken till den nya adressen.
Du kan redan nu använda bankens officiella hemsida: sparbankenbergslagen.se.
Ja, redan nu finns allt du behöver samlat på sparbankenbergslagen.se och den sidan fungerar på samma sätt som du tidigare är van vid.
Du loggar in precis som vanligt. Du kan redan nu börja använda vår nya webbsida sparbankenbergslagen.se.
Företagskund
Nej, översättning kommer att ske för samtliga ankommande betalningar.
I och med att clearingnummer byts kommer också IBAN bli nytt. Du kan redan nu se ditt nya IBAN-nummer på www.iban.se.
Kunder som har valutakonton kommer att få ett helt nytt kontonummer. Det vilket innebär att du behöver skapa ett nytt IBAN-konto och meddela dina kunder.
Alla pågående ärenden måste hanteras manuellt; inga pågående ärende kommer att migreras.
Mellan fredag kväll 15/11 till söndag förmiddag 17/11 kommer app och internetbank att vara otillgängliga vilket innebär att överföringar inte kommer kunna genomföras.
Då banken nu slutför fusionen och slår ihop de sista delarna, kommer sodradalarnassparbank.se stängas ner fr.o.m. 20 november. Därefter dirigeras man automatiskt om till sparbankenbergslagen.se. Det kan vara en bra idé att redan nu uppdatera eventuella bokmärken till den nya adressen.
Du kan redan nu använda bankens officiella hemsida: sparbankenbergslagen.se.
Ja, redan nu finns allt du behöver samlat på sparbankenbergslagen.se och den sidan fungerar på samma sätt som du tidigare är van vid.
Du loggar in precis som vanligt. Du kan redan nu börja använda vår nya webbsida sparbankenbergslagen.se.